Belangrijke reisinformatie

 

Airconditioning/Verwarming 

Airconditioning en verwarming worden vaak centraal geregeld. Dit geldt voor zowel de hoogte van de temperatuur als voor de tijden dat deze aan staan. Zowel airconditioning als verwarming zijn in deze situaties vaak maar een paar maanden per jaar in werking. Bij appartementen en kleinere hotels is de airconditioning vaak tegen betaling.Indien over de airconditioning of verwarming vragen en/of problemen zijn, dient u deze zelf ter plaatse op te lossen. Wij aanvaarden hiervoor geen aansprakelijkheid.
 

Aansprakelijkheid t.a.v. de accommodatie

U moet de accommodatie naar beste weten en volgens bestemming te gebruiken en te onderhouden. U bent zelf aansprakelijk voor alle verlies en/of schade aan de accommodatie en/of de inventaris, ongeacht of deze schade en/of verlies het gevolg is van nalatigheid of daden van uzelf of derden. Bij ernstige misdragingen kan de accommodatieverschaffer genoodzaakt zijn passende maatregelen te nemen. Voor deze maatregelen en de eventueel daaruit voortvloeiende kosten bent u zelf aanprakelijk.
 

Accommodatie inchecken

Met het reserveringsnummer, dat onder het kopje Verblijv zowel op uw persoonlijke reispagina in My Booking als op uw  Floow Travel Reisplan staat, kunt u inchecken bij uw accommodatie. Heeft u van ons een accommodatievoucher ontvangen dan geeft u deze af aan de accommodatie. De accommodatiehouder zal bij het inchecken om uw paspoort vragen. Zij moeten namelijk hun gasten identificeren en registreren. Indien de accommodatiehouder een kopie van uw paspoort nodig heeft dan raden wij u aan om uw BSN nummer en uw foto op deze kopie onleesbaar te maken. Schrijf tevens op de kopie de datum en waarvoor deze kopie gemaakt is. Dit om identiteitsfraude te voorkomen.

 

Accommodatie tijdstip In- en uitchecken

Hotelkamers kunt u tussen 13.00 en 15.00 uur betrekken. De kamer moet u over het algemeen voor 12.00 uur verlaten op de dag van vertrek. Appartementen kunt u, in verband met de schoonmaak, over het algemeen pas in gebruik nemen vanaf 16.00 uur. Op de dag van vertrek moet u het appartement meestal voor 10.00 uur verlaten.

 

Accommodatie Inchecken in de avond of in het weekend

Wanneer u buiten kantoortijden of in het weekend in uw appartement aankomt dan is er in sommige gevallen sprake van een sleuteladres. U moet de sleutel op een ander adres ophalen. Neem voorafgaand aan uw vakantie contact op met Floow Travel. Het serviceteam van Floow Travel informeert u over het adres waar u de sleutel kunt ophalen.  Het is sterk aan te raden om vooraf te bedenken dan wel uit te zoeken (bijvoorbeeld via een routeplanner als Google Maps) hoe u op het adres komt waar u de sleutel kunt afhalen.

 

Badkamer

De inrichting is vaak niet zoals u thuis gewend bent: in de badkamers is het niet altijd mogelijk een douchekop op te hangen en soms ontbreekt het douchegordijn of is het door kalk en zeep aangetast. Door de invloed van weinig ventilatie, vocht, zeep, shampoo e.d. kan het voorkomen dat er zwarte plekken ontstaan of dat kitranden smoezelig lijken.  Dit houdt echter niet in dat de badkamer dan ook vuil is.
 

Borg

Bij sommige appartementencomplexen dient ter plaatse een borgsom betaald te worden.  De hoogte van de borgsom is afhankelijk van het type appartement of vakantiehuisje. Bij jongeren komt het voor dat er een hogere borgsom betaald moet worden of dat de borg tijdens het verblijf verhoogd wordt. Als u weigert de borg of de tussentijdse borgverhoging te betalen dan kan dit leiden tot een gedwongen vertrek uit de accommodatie. De borg geldt als garantie voor eventuele schade aan de accommodatie of de inhoud hiervan. De borg krijgt u weer terug na controle van uw accommodatie. De afhandeling van de borg is een zaak tussen u en de accommodatieverschaffer.
 

Bouwactiviteiten

Het kan voorkomen dat de lokale overheden spontaan beslissen dat er aan de openbare weg wordt gewerkt of er  kan in de nabije omgeving met bouw worden begonnen zonder enig bericht daarvan aan Floow Travel. Voor het eventuele ongerief en ongemak kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
 

(Brand)veiligheid

Het is belangrijk te weten en te realiseren dat de veiligheidsnormen in het buitenland lager kunnen liggen dan in Nederland. Wij dringen er in onze gesprekken met hotels en verhuurders op aan om aan de Nederlandse normen te voldoen.Op de uitvoering hiervan en het toezien hierop kunnen wij geen invloed uitoefenen omdat wij volledig afhankelijk zijn van de lokale wetten en normen die van toepassing zijn. Hiervoor kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Maak uzelf altijd bekend met de veiligheidsregels en vluchtroutes van de accommodatie waar u verblijft.
 

Excursies

Wij bieden bij onze reizen  geen reisleidingservice aan. Om deze reden kunt u ook geen excursies bij ons U boeken. De receptie van uw accommodatie is natuurlijk graag bereid u informatie te geven of om voor u bij een lokale aanbieder een excursie te reserveren. De receptie kan ook Informatie over de omgeving geven. Internet of het lokale bureau van toerisme bieden daarnaast ook een rijke bron aan informatie over de bezienswaardigheden op uw bestemming.

 

Geluidsoverlast

Het verkeer in centra van grotere steden en badplaatsen, het geluid van buitenrestaurants, bars en discotheken is niet te vermijden en niet te voorkomen indien u een accommodatie in het centrum geboekt heeft. Tevens kan het voorkomen dat de vereiste ventilatieapparatuur en de grote airconditioners die in het (omringende) gebouw geplaatst zijn lawaai produceren. Vanuit de moskee wordt vijf keer per dag opgeroepen tot het gebed. Met name het ochtendgebed kan even wennen zijn. Maar ook de kerkklokken op onze diverse bestemmingen kunnen u uit de slaap halen. Bij elke apotheek zijn oordopjes te koop.
 

Heenreis vlucht

U moet uw vluchtgegevens controleren op de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Dit kunt u doen via het ticketnummer dat onder het kopje Vervoer zowel op uw persoonlijke reispagina in My Booking als op het Floow Travel Reisplan staat. Houdt u er rekening mee dat de vluchttijden tot de dag van vertrek nog kunnen wijzigen. Controleer daarom altijd 24 uur voor de vluchtdag (zowel bij vertrek naar uw bestemming als voor de thuisreis) de tijden op de website van de luchthaven.Bij sommige luchtvaartmaatschappijen bent u verplicht vooraf in te checken. Vooraf inchecken is kosteloos. Luchtvaartmaatschappijen die vooraf inchecken verplicht stellen rekenen hoge kosten voor het inchecken op de luchthaven. U kunt dit opzoeken op de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij via onze gebruikerspagina. Op uw boekingsbevestiging/factuur staat aangegeven of u ruimbagage heeft. Als er niet staat aangegeven dat u ruimbagage heeft dan kun u dit kunt u dit zelf bijboeken via de link in My Booking naar de website van uw  luchtvaartmaatschappij. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Deze kosten rekent u direct af met de luchtvaartmaatschappij. Vooraf online bagage bijboeken is altijd goedkoper dan dit pas op de luchthaven te doen.
 

Hotelwijzigingen en overboekingen

De mogelijk bestaat dat de hotelier een reeds bevestigde boeking aan Floow Travel alsnog intrekt. In een heel enkel geval kan het voorkomen dat u hiermee pas ter plaatse geconfronteerd wordt. Floow Travel zal u dan onderbrengen in minimaal een gelijkwaardige accommodatie. Deze vervangende accommodatie kan op bijzaken afwijken. Wij vragen hiervoor uw begrip.
 

Infrastructuur

Op de buitenlandse bestemmingen is de infrastructuur soms (nog) niet vergelijkbaar met Nederland. Zo kan het voorkomen dat b.v. de toevoer van elektriciteit en/of water of de telefoonverbindingen en WIFI verbindingen enige tijd te wensen overlaat. Vaak wordt de productie van warm water geleverd via zonnecollectoren (milieuvriendelijk) en is dus weersafhankelijk. Ook is de kwaliteit van het wegennet is vaak minder dan wat u gewend bent.
 

Kamertypes

1-Persoonskamer
Voor veel hotels geldt dat 1-persoonskamers schaars zijn. Ondanks dat u voor dit kamertype een toeslag dient te betalen, is de kamer vaak iets minder van kwaliteit qua grootte, ligging en/of faciliteiten dan een 2-persoonskamer. Dit is helaas een internationaal gegeven, waarop wij geen invloed hebben.
2/3/4-Persoonskamers
Boekt u één kamer met drie of vier personen, dan verblijft u veelal in een 2-persoonskamer waarin een extra bed (opklapbed, bedbank of bijzetbed) is geplaatst. Houdt u er rekening mee dat het comfort van een extra bed veelal minder is dan van de overige bedden. De loop- en leefruimte wordt hierdoor beperkt. Om computertechnische redenen kan er een 3- of 4-persoonskamer op uw voucher staan, terwijl u met 2 personen heeft gereserveerd, dan zult u ter plaatse toch een 2-persoonskamer krijgen
Familiekamers
Deze kan bestaan uit 2 aparte kamers met één ingang, twee naast elkaar gelegen kamers met een tussendeur, één grote ruimte of uit een duplexkamer. De bedden vanaf het derde bed kunnen van mindere kwaliteit zijn zoals bedbanken of bijzetbedden.
voordeel & economy kamers
Deze kamers zijn over het algemeen gelijk aan de overige kamers, echter de ligging, inrichting en grootte kan afwijken. Tevens kunnen de kamers zonder balkon/terras zijn, zich bevinden in een annex gebouw of het uitzicht kan minder zijn
Studio/eenkamerappartement
Dit type accommodatie bestaat uit een woon/slaapgedeelte met beperkt ingerichte  kitchenette en aparte badkamer.
2-kamerappartement
Deze bestaat uit een woon/slaapkamer (veelal met bedbanken), een aparte slaapkamer, beperkt ingerichte open keuken/kitchenette en een badkamer.
3-kamerappartement
Deze heeft een woon/slaapkamer (veelal met bedbanken) en twee extra slaapkamers. Verdere inrichting is aan een 2-kamerappartement.
 

Kluishuur

Bij de receptie kunt u bijna altijd een kluisje huren voor uw kostbaarheden en belangrijke papieren. Vaak heeft u ook de beschikking over een eigen kluisje in uw kamer/appartement. Meestal wordt er een vergoeding gevraagd voor het gebruik van het kluisje. Wij raden u ten zeerste aan om hier gebruik van te maken.
 

Kosten inbegrepen/niet inbegrepen

Niet alle kosten zijn standaard inbegrepen. Het kan voorkomen dat er betaald moet worden voor het gebruik van ligstoelen/-bedden of bijbehorende matrasjes, parasols, kluisjes, televisie, babybedjes, shuttleservice, (water)sporten, facultatieve excursies etc. Airconditioning is behalve bij appartementen en hotels van de lagere categorie meestal inbegrepen.
 

Laken en handdoekengeld

Bij een beperkt aantal appartementen en vakantiehuisjes wordt er ter plaatse een kleine toeslag gevraagd voor het gebruik van het linnengoed.
 

Minibar

In sommige accommodaties is de minibar leeg of uitsluitend gevuld met water. Het is afhankelijk van de regels van het hotel of u deze zelf mag bijvullen met (buiten het hotel gekochte dranken) of dat u hiervoor aangewezen bent op het hotel.
 

Ongedierte

Tijdens uw vakantie kunt u met ongedierte en de bestrijding daarvan te maken krijgen. Dit is over het algemeen niet het gevolg van onvoldoende hygiëne maar heeft te maken met de klimatologische omstandigheden.
 

Overmacht

Voor werkonderbrekingen, stakingen, etc. die lokaal of regionaal worden georganiseerd, kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden indien deze een negatieve invloed hebben op uw vakantie. In deze overmacht situaties staan ook wij machteloos.
 

Reisbescheiden (vliegtickets, accommodatievoucher, vervoersvoucher)

Nadat wij uw boeking verwerkt hebben ontvangt u per mail een link naar uw persoonlijke reispagina van My Booking. U ontvangt geen traditionele vliegtickets of accommodatievoucher. Deze traditionele reisbescheiden zijn, na volledige betaling, vervangen door het Reisplan (uw bevestiging en tevens factuur) én aanvullend de Belangrijke Reisinformatie. Als u een shuttleservice heeft bijgeboekt voor het vervoer vanaf de luchthaven naar uw accommodatie dan treft u de vervoersvoucher aan in My Booking. Lees de informatie op My Booking, het Reisplan en de Belangrijke Reisinformatie goed door.
 

Reisdocumenten

U moet een geldig reisdocument hebben. Bij bepaalde landen moet het reisdocument nog een bepaalde tijd na afloop van de reis geldig zijn. U bent zelf aansprakelijk voor de juiste reisdocumenten. Voor meer informatie over reisdocumenten kunt u ook kijken bij onze veelgestelde vragen. voor de meest actuele informatie over visa en reisdocumenten raadpleeg altijd http://www.cibt.nl.  Deze organisatie kan u ook helpen in het aanvragen van een eventueel visum. Voor een aantal landen is het verplicht om vooraf een visum aan te vragen.  Reist u met minderjarige kinderen dan kunnen er aanvullende eisen zijn.  Heeft u een andere nationaliteit dan de Nederlandse of u beschikt over een Nederlands vreemdelingenpaspoort of een Nederlands vluchtelingenpaspoort, neemt u dan contact op met het consulaat of de ambassade van het betreffende land.

 

Reisleiding

De reizen van Floow Travel zijn individueel en bestaan uit losse segmenten die op uw verzoek zijn samengevoegd tot een pakket. Hierdoor kunnen wij u een zeer groot aantal bestemmingen aanbieden. Omdat de reizen individueel zijn is er geen reisleiding op uw bestemming en vindt er bijvoorbeeld geen verzameltransfer begeleid door een reisleiding plaats, ook is er geen welkomstbijeenkomst. Als u tegen een probleem aanloopt met betrekking tot de uitvoering van de reis (vlucht, shuttle, accommodatie) meld dit dan direct aan ons per telefoon op (+31 (0)70-711 20 29), per What's App (+31 (0)618737778) of mail ons via (info@floowtravel.com). Wij staan 24 uur per dag voor u klaar

 

Schoonmaak

Bij hotels wordt er over het algemeen dagelijks schoongemaakt. In 2* en 3* hotels kan de frequentie lager liggen. Bij appartementen wordt over het algemeen 2 keer per week schoongemaakt. Appartementen kunnen tevens nog een bedrag rekenen voor een eindschoonmaak. De normen op het gebied van schoonmaak kunnen in het buitenland anders zijn dan u gewend bent in Nederland. Afhankelijk van de geboekte accommodatie wordt het bedlinnen 1 tot 2 keer per week verschoond.  Als het bedlinnen maar één keer per week verschoond wordt, gebeurt dit aan het einde van een week. Als u dus één week in uw accommodatie verblijft, wordt het bedlinnen gedurende de week niet verschoond. In de 2* en 3* hotels en in de appartementen wordt over het algemeen 1 keer per week het bedlinnen verschoond. Handdoeken worden meestal twee- tot driemaal per week verschoond. Indien de kamer volgens lokale normen niet goed is schoongemaakt, bent u verplicht dit direct bij de receptie/eigenaar te melden om hen de kans te geven dit te verhelpen.
 

Shuttleservice

Als u een reis inclusief shuttlevervoer naar en van uw accommodatie heeft dan staat dit op onze bevestiging vermeld. In uw persoonlijke reispagina van My Booking treft u een link naar de vervoersvoucher aan. Volg de instructie die op de voucher staat op. Bewaar de voucher zorgvuldig en toon deze als daarom gevraagd wordt. Bij aankomst dient u zich te melden bij het contactpunt dat vermeld staat op de voucher.  1 dag voor vertrek stuurt de vervoerder uw ophaaltijd per fax of mail naar de accommodatie. Vraag hiernaar bij de receptie van uw accommodatie. Daarnaast kun u ook via de website zoals vermeld op de vervoersvoucher uw ophaaltijd nakijken. Deze en andere instructies staan vermeld op de vervoersvoucher.  De reistijd van de shuttle is afhankelijk van het aantal uitstappende passagiers en de ligging van de accommodatie. Het is niet altijd mogelijk (verkeersituatie/ligging) u direct voor de deur van uw accommodatie af te zetten. In dat geval zult u een stukje met de bagage moeten lopen. De shuttle heeft een frequentie van eenmaal per uur. Door drukte op de weg kan dit soms iets uitlopen.

 

Sterrenaanduiding

De sterrentoewijzing wordt in de regel gedaan door de lokale toeristen-/hotelorganisatie aan de hand van lokale normen en standaard van het land of de regio. Hiervoor bestaat echter geen internationale regel. Hierdoor kan een hotel met 3 sterren in het ene land sterk verschillen met een 3-sterren hotel in een ander land. Binnen de verschillende sterrencategorieën zit ook veel verschil zowel qua kwaliteit als qua prijs.  Accommodaties kunnen zich aan de onderkant, het midden of de bovenkant van een bepaalde sterrenclassificatie bevinden. Indien een officiële sterrentoewijzing ontbreekt zullen onze inkopers de betreffende accommodatie zelf van een waardering voorzien. Het kan voorkomen dat in de loop van een jaar de kwaliteit en faciliteiten wijzigen, waardoor de betreffende classificatie aangepast zou moeten worden. Voor tussentijdse wijzigingen kunnen wij echter niet verantwoordelijk worden gehouden.
 

Terugreis vlucht

U moet uw vluchtgegevens controleren op de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Dit kunt u doen via het ticketnummer dat onder het kopje Vervoer zowel op uw persoonlijke reispagina in My Booking als op het Floow Travel Reisplan staat. Houdt u er rekening mee dat de vluchttijden tot de dag van vertrek nog kunnen wijzigen. Controleer daarom altijd 24 uur voor de vluchtdag de tijden op de website van de luchthaven.Bij sommige luchtvaartmaatschappijen bent u verplicht vooraf in te checken. Vooraf inchecken is kosteloos. Luchtvaartmaatschappijen die vooraf inchecken verplicht stellen rekenen hoge kosten voor het inchecken op de luchthaven. U kunt dit opzoeken op de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij via onze gebruikerspagina. Op uw boekingsbevestiging/factuur staat aangegeven of u ruimbagage heeft. Als er niet staat aangegeven dat u ruimbagage heeft dan kun u dit kunt u dit zelf bijboeken via de link in My Booking naar de website van uw  luchtvaartmaatschappij. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Deze kosten rekent u direct af met de luchtvaartmaatschappij. Vooraf online bagage bijboeken is altijd goedkoper dan dit pas op de luchthaven te doen.

 

Toeristenbelasting en Ecotax

Het kan voorkomen dat u ter plaatse toeristenbelasting moet betalen. Deze belasting betaald u aan uw accommodatie en maakt geen onderdeel uit van de reisovereenkomst. In sommige landen en/of streken kan er sprake zijn van zowel een toeristenbelasting voor de plaats of gemeente waarin u verblijft én een belasting voor bijvoorbeeld de provincie waarin uw vakantieplaats ligt.

De Spaanse eilanden Ibiza, Mallorca, Menorca, Formentera en de Maltese eilanden hebben met ingang van juni 2016 een Ecotax ingevoerd.

U bent verplicht lokale belastingen te betalen.

 

Verwachtingen

Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen en gewoonten, een andere cultuur, ander eten. Kortom: anders dan thuis. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van vakantie, maar ook een aspect om bij uw vakantieverwachtingen rekening mee te houden. Indien u kiest voor een eenvoudige accommodatie, kunt u natuurlijk geen vijfsterren hotel verwachten. Hou er ook rekening mee dat prijs en kwaliteit vaak hand in hand gaan. Ook moet u rekening houden met de mogelijkheid van bouwactiviteiten in de omgeving van uw accommodatie of op de bestemming. Seizoensverschillen kunnen de faciliteiten van de accommodatie, verbindingen als wel de directe omgeving beïnvloeden. We kunnen onmogelijk de lokale situatie beoordelen omdat deze afhankelijk is van de bezettingsgraad van lokale accommodaties, regio, weersomstandigheden, etc. Eigenaren van accommodaties en overheid kunnen zonder meer wijzigingen of aanpassingen doen. Wij kunnen hiervoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.
 

Verzorging

Voor de accommodaties kunnen de volgende maaltijdregelingen gelden:
Logies: alleen overnachting is inbegrepen.
Logies en ontbijt: overnachting en ontbijt zijn inbegrepen.
Halfpension: overnachting, ontbijt en diner zijn inbegrepen (ingaande vanaf het diner op de 1e dag t/m het ontbijt op de laatste dag).
Volpension: overnachting, ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen (ingaande vanaf het diner op de 1e dag t/m de lunch op de laatste dag).
All-Inclusive: gelijk aan volpension, maar gedurende bepaalde uren zijn tevens lokale alcoholische en non-alcoholische drankjes en snacks op het door het hotel aangeven plaatsen en tijden inbegrepen. In de meeste hotel geldt de formule van 10.00 tot 23.00. Voor en na de aangegeven tijd en na het uitchecken op de dag van vertrek, dient u dus voor uw consumpties te betalen.  
Ultra All-Inclusive: Overwegend gelijk aan All-Inclusive maar met een uitgebreider aanbod. Alle alcoholische en non-alcoholische drankjes zijn 24 uur per dag verkrijgbaar.
Bij de All Inclusive en Ultra All Inclusive formules ontvangt u het definitieve concept bij aankomst in het hotel.

Indien er weinig gasten in het hotel zijn met name in en voor- en naseizoen, kan het voorkomen dat er een keuzemenu geserveerd wordt in plaats van de gebruikelijke buffetmaaltijden. Tevens zullen de smaak en samenstelling van de gerechten anders zijn dan u van huis uit gewend bent. Het Turks ontbijt bijvoorbeeld is niet gelijk aan het onze. In het algemeen bestaat dit uit brood, boter, kaas, tomaten, komkommer, jam of honig en olijven eventueel aangevuld met wat fruit. De hoofdmaaltijd kan beperkter van vorm zijn dan bij ons. Bovendien kan de temperatuur van de maaltijd als lauw ervaren kan worden. De voorgerechten zijn echter weer veel uitgebreider dan in Nederland. Ook op de andere bestemmingen kunnen de maaltijden afwijken, zo is het ontbijt in Frankrijk naar onze begrippen vrij summier. Bij alle verzorgingen geldt dat een eventuele gemiste verzorging door een late aankomst of een vroeg vertrek worden niet gerestitueerd.